Betala hyra
Hyran betalas i förskott och ska vara Upplands-Brohus tillhanda senast den sista vardagen i månaden före den månad som avses. Det innebär till exempel att hyran för oktober ska vara betald senast den sista september. Det är viktigt att betala in sin hyra i tid. Att missa någon enstaka gång är mänskligt, men händer det flera gånger riskerar man att bli av med sin lägenhet. Får du någon gång problem med hyran så kontakta oss direkt. Ju tidigare du kontaktar oss, desto bättre. Du når oss på 08 – 562 487 20.
OCR-nummer / Referensnummer
Om du tappat bort din hyresavi kan du logga in på Mina sidor för att hitta ditt OCR-nummer. Du kan även besöka vårt huvudkontor i Kungsängen för att få en ny avi. Vi kan tyvärr inte lämna ut numret över telefon.
Det finns tre olika sätt att betala din hyra på:
- Inbetalningskort
Om du vill betala med inbetalningskort måste du själv hämta ett inbetalningskort på banken och fylla i det manuellt. - E-faktura
Du söker själv upp AB Upplands-Brohus i din internetbank och lägger till oss som leverantör, på så sätt slipper du få en faktura hemskickad i brevlådan, och du spar på så sätt på miljön! - Autogiro
Autogiro är ett enkelt och smidigt sätt att betala sin hyra på och det kostar inget extra! Din hyresinbetalning förs automatiskt över från ditt bankkonto till Upplands-Brohus konto samma dag som hyran senast ska betalas in.
Du som betalar med autogiro får inga hyresavier skickade till dig.
Tänk på att det är en viss handläggningstid innan autogirot kan komma igång. För att du ska vara säker på att det går igång till kommande månadsskifte så måste du lämnat in din ansökan till oss före månadsskiftet månaden innan.
I det fall din hyra förändras behöver du inte ansöka på nytt. Det enda du behöver tänka på är att det belopp du ska betala finns på ditt bankkonto senast bankdagen innan summan ska överföras till Upplands-Brohus konto.
Börja med att läsa igenom villkoren, sen fyller du i blanketten. Klipp längs den streckade linjen och skicka den till oss i ett frankerat kuvert. Adress: AB Upplands-Brohus, Box 2070, 196 02 Kungsängen. Du kan också lämna blanketten på huvudkontoret, Östervägen 5 i Kungsängen eller på områdeskontoret Norrgrindsvägen 2 i Bro.
Autogiroblankett >>
VAD HÄNDER OM JAG INTE BETALAR I RÄTT TID?
Vår kravverksamhet sköts utav Intrum Justitia. Den som inte betalar hyran i rätt tid erhåller ett inkassokrav från Intrum Justitia, vilket belastar hyresgästen med en inkassokostnad som för närvarande är 180:- (okt 2013). Samtidigt påförs en dröjsmålsränta enligt räntelagens bestämmelser. Om betalning trots detta inte sker kan ärendet i nästa steg lämnas till Kronofogdemyndigheten för ett betalningsföreläggande. Hyresgästen riskerar då att bli avhyst från sin bostad (eller lokal) samt att belastas med en betalningsanmärkning.
Även den rättsliga hanteringen med betalningsföreläggande, stämning och avhysning kommer fortsättningsvis att handläggas av Intrum Justitia. Kostnader för den hanteringen regleras också i lag och belastar dig som hyresgäst.
Om du fått ett inkassokrav och har frågor angående saldo måste du vända dig till Intrum Justitia.
Intrum Justitias hemsida
Intrum Justitia erbjuder hjälp och stöd när ekonomin kärvat till sig. Intrum Justitia står till tjänst 24 timmar om dygnet via deras hemsida. På hemsidan kan man med hjälp av kod och lösenord som du hittar i inkassokravet lätt logga in och få översyn över sitt eller sina ärenden. Man ser aktuella skulder, kan skicka meddelanden till sin handläggare, beställa fakturakopior, ansöka om betalningsplaner och meddela betalningar.
Kom ihåg att alltid ange ditt ärendenummer när du kontaktar Intrum Justitia, det hittar du i inkassokravet.
Telefonnummer 08 – 616 77 20
Logga in på Intrum Justitias hemsida >>