Om mitt boende

Här samlar vi information, råd och tips till dig som hyresgäst för att göra ditt boende hos oss så trevligt som möjligt.

Antenner och paraboler
Antenner eller parbolantenner får endast monteras innanför balkongräcket – och får aldrig sättas upp utan Upplands-Brohus medgivande. Kontakta alltid Kundservice innan du monterar din antenn.

Avfallshantering
Källsortering lägger vi stor vikt vid. Alla tjänar på att vi har en väl fungerande sophantering.

  • I återvinningsrummen finns skyltar över varje kärl som talar om vad som får slängas.
  • Grovavfall som till exempel möbler och farligt avfall slängs vid kretsloppscentralerna i Brunna eller Skällsta
  • Farligt avfall lämnar du vid kretsloppcentralerna i Brunna eller Skällsta
  • Du kan läsa mer om kretsloppscentraler och återvinningsstationer på kommunens sida

Observera! I de fall du som hyresgäst inte följer reglerna för avfallshanteringen riskerar du att bli debiterad för kostnader i samband med bortforsling av felsorterat avfall och grovavfall.

Barnvagnar och cyklar
Barnvagnar och cyklar får absolut inte förvaras i trapphusen, utan hänvisas till specifika förråd. Detta på grund av brand- och utrymnings skäl. Finns inga specifika förråd får du förvara dem i ditt källar- eller vindsförråd alternativt i lägenheten. Observera att om de står i trapphuset innebär de en risk för fara och du kommer att bli kontaktad för att åtgärda felet.

Biltrafik på gårdarna

Barn leker ofta på gårdar och gårdsgator – därför gäller särskilda trafikregler:

  • Fordon får inte framföras med högre hastighet än gångfart
  • Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnad parkeringsplats
  • Förare av fordon ska lämna företräde åt gående

Om alla som vistas i området respekterar dessa regler blir det både trivsammare och säkrare att bo.

Brandvarnare
Brandvarnare är installerad i din lägenhet. Glöm inte att du själv har ansvar för underhåll så att den fungerar. Kontakta Kundservice om du misstänker att den inte fungerar.

Brandsäkerhet
För din säkerhet har vi tagit fram en folder om brandsäkerhet och brandskydd. Den finns på flera språk. Kontakta Kundservice om du saknar foldern.

Engagemang i boendet
Vi välkomnar engagerade hyresgäster! Vänd dig gärna till Kundservice om du har tips om trevliga aktiviteter och förbättringsförslag. Telefon 08 – 5624 87 20 eller via e-post: kundservice@ubh.se

Felanmälan
Logga in på Mina sidor för att felanmäla något i din lägenhet, i trappan, i tvättstugan eller på parkeringen.

Flyttstädning
Vi genomför städbesiktning när en hyresgäst flyttat ut. Om du som ny hyresgäst är missnöjd med förra hyresgästens flyttstädning vill vi att du gör en felanmälan via Mina sidor, bifoga gärna bilder i ärendet för att lufta fram vad du är missnöjd med. Det är viktigt att vi får möjlighet att bedöma vilken åtgärd som är lämplig innan du själv gör något åt saken. Du kan även kontakta Kundservice via telefon 08 – 5624 87 20 eller via e-post: kundservice@ubh.se

Folkbokföring
Du måste vara folkbokförd där du bor. Anmäl till Skatteverket om du inte redan har gjort det. Det är brottsligt att lämna oriktiga uppgifter eller att inte anmäla flytt.

Hemförsäkring
Hemförsäkring måste ordna själv och är viktigt för att skydda dig och din ekonomi. Utan hemförsäkring saknar du skydd i händelse av skada i din lägenhet vilket kan innebära höga kostnader för dig som hyresgäst. Kontakta ditt försäkringsbolag omgående så du tecknar hemförsäkring från dagen då du flyttar in i lägenheten.

Hyra ut i andra hand

Det finns möjlighet att hyra ut sin lägenhet i andra hand, om giltiga skäl finns. Giltiga skäl är till exempel studier eller arbete på annan ort. För att få hyra ut i andra hand ska du lämna in en ansökan till Upplands-Brohus.

Ansökan och andra blanketter finns HÄR

I samband med att du ansöker om att få hyra ut din bostad i andra hand ska det framgå av vilka skäl den hyrs ut genom att bifoga aktuella intyg. Kontakta Kundservice för mer information och vilka intyg du behöver bifoga ansökan.

Observera! Även om du hyr ut din lägenhet i andra hand är det fortfarande du som står på förstahandskontraktet som ansvarig för lägenheten under perioden den hyrs ut.

Köksfläkt
I de lägenheter som inte har köksfläkt eller spiskåpa får du endast montera kolfilterfläkt. Elektrisk köksfläkt får inte kopplas till husets ventilationsanläggning.

Lekplatser
I flertalet av våra områden finns lekplatser, det är av största vikt att redskapen är hela och funktionella och att det inte finns några andra faror på platsen. För allas trevnad är det viktigt att inte rasta sina husdjur där. Vi kontrollerar regelbundet att det inte finns något farligt eller trasigt. Om du själv upptäcker något som behöver åtgärdas meddela Kundservice genom att göra en felanmälan, ringa oss eller skicka ett mejl.

Persienner
I de flesta av våra lägenheter finns inte persienner som standard. Om sådana sätts upp ansvarar du själv för underhåll och reparationer. I de fall persienner ingår i standardutrustningen ansvarar Upplands-Brohus för underhåll och reparationer.

Säga upp ett avtal
Du har 3 månaders uppsägningstid från kommande månadsskifte. D.v.s. om du säger upp avtalet den tredje oktober så avslutas inte avtalet förrän sista januari, detta gäller både lägenheter och fordonsplatser.
Gäller uppsägningen en lägenhet är du skyldig att visa lägenheten för nya hyresgäster som fått erbjudande om lägenheten. Mer information kan du få av våra uthyrare, kontakta Kundservice 08-5624 8720.

Trapphusen
I trapphusen får absolut inga personliga tillhörigheter förvaras! Brandkår och ambulanspersonal måste kunna ta sig fram om det värsta skulle hända. Våra bovärdar gör regelbundna kontroller i trapphusen för att se att detta efterföljs!

Utelåsning
Om du låser dig ute måste du kontakta en låssmed och får själv stå för kostnaden.

Vatten-, avlopps- och elledningar
Endast person med särskild behörighet får göra ingrepp i ledningar för vatten, avlopp och el. Upplands-Brohus kan anvisa behörig installatör för till exempel installation av tvätt- eller diskmaskin.