Betala hyra
Hyran betalas i förskott och ska vara Upplands-Brohus tillhanda senast den sista vardagen i månaden före den månad som avses. Det innebär till exempel att hyran för oktober ska vara betald senast den sista september.
Om du tappat bort din hyresavi kan du logga in på Mina sidor för att hämta hem en kopia.
Det finns tre olika sätt att betala din hyra på:
- Autogiro
När du fått avin från Upplands-Brohus loggar du in på din internetbank och ansöker du om autogiro. Sök upp Upplands-Bro hus AB, BG 772-7266 och ange ert personnummer som betalarnummer i din bank. - E-faktura
Om du vill betala din avi med e-faktura så behöver du logga in på din internetbank och anmäla om att betala med e-faktura. Sök upp AB UPPLANDS-BROHUS och fyll i uppgifterna som efterfrågas i ansökan av din bank. - Inbetalningskort
Om du vill betala med inbetalningskort måste du själv hämta ett inbetalningskort på banken och fylla i det manuellt.
Vad händer om jag inte betalat hyran i tid?
Vår kravverksamhet sköts utav Intrum. Den som inte betalar hyran i rätt tid erhåller ett inkassokrav från Intrum, vilket belastar hyresgästen med gällande inkassokostnad. Samtidigt påförs en dröjsmålsränta enligt räntelagens bestämmelser. Om betalning trots detta inte sker kan ärendet i nästa steg lämnas till Kronofogdemyndigheten för ett betalningsföreläggande. Hyresgästen riskerar då att bli avhyst från sin bostad (eller lokal) samt att belastas med en betalningsanmärkning.
Även den rättsliga hanteringen med betalningsföreläggande, stämning och avhysning kommer fortsättningsvis att handläggas av Intrum. Kostnader för den hanteringen regleras också i lag och belastar dig som hyresgäst.
Om du fått ett inkassokrav och har frågor angående saldo måste du vända dig till Intrum, mer om det nedan.
Intrum
Intrum erbjuder hjälp och stöd när ekonomin kärvat till sig. Intrum står till tjänst 24 timmar om dygnet via deras hemsida. På hemsidan kan man med hjälp av kod och lösenord som du hittar i inkassokravet lätt logga in och få översyn över sitt eller sina ärenden. Man ser aktuella skulder, kan skicka meddelanden till sin handläggare, beställa fakturakopior, ansöka om betalningsplaner och meddela betalningar.
Kom ihåg att alltid ange ditt ärendenummer när du kontaktar Intrum, det hittar du i inkassokravet.
Telefonnummer 08 – 616 77 20
Logga in på Intrums hemsida >>