Så här går det till att söka bostad

Uthyrningspolicy
Här kan du läsa vår uthyrningspolicy>>

Allmänna krav
* För att få ställa dig i kö måste du ha fyllt 16 år
* För att hyra en lägenhet måste du ha fyllt 18 år
* Du ska använda lägenheten för eget bruk och ha behov av den samt vara folkbokförd på adressen
* Du får inte ha några betalningsanmärkningar eller ett skuldsaldo hos Kronofogden
* Du ska ha ett skötsamt nuvarande boende
* Du måste ha en giltig hemförsäkring
* Antal personer som ska bo i lägenheten ska vara rimlig i förhållande till lägenhetens storlek enligt Upplands-Brohus uthyrningspolicy (som du kan läsa om ovan)

Du får givetvis ställa dig i kön (om du fyllt 16år) även om du inte uppfyller alla krav just nu. Däremot kan du inte hyra en lägenhet förrän alla krav är uppfyllda.

Kundanmälan
För att ställa dig i bostadskön fyller du i en Kundanmälan och därigenom skapas Mina sidor.
Det datum du fyllt i din kundanmälan gäller som ditt ködatum.
Direkt till Kundanmälan >>

Mina sidor
Mina sidor kan du ändra ditt användarnamn och lösenord, göra intresseanmälan på ledigt objekt, svara på erbjudanden och uppdatera din kötid. Om du ändrar ditt användarnamn, använd gärna din e-post-adress för att lättare komma ihåg det. (Om du inte ändrar uppgifterna har du kvar dina inloggningsuppgifter sen tidigare d.v.s. ditt 6-siffriga användarID och PIN-koden)
Direkt till Mina sidor >>

Så här går det till
Alla lägenheter hos Upplands-Brohus förmedlas på hemsidan och endast utifrån kötid. Under förutsättning att det finns lediga lägenheter, läggs de ut på tisdagar och torsdagar. Lediga lägenheter annonseras på hemsidan i 7 dagar. Upplands-Brohus gör sedan en sammanställning över inkomna intresseanmälningar. De 10 kunder som har längsta kötiden får ett erbjudande med möjlighet till visning av lägenheten. Detta erbjudande ska besvaras inom 1 vecka. Därefter påbörjar vi arbetet med förmedlingen och kontaktar den som står som nr 1 i kön. Den/de har då 1 vecka på sig att inkomma med ett Familjebevis, som man får från skatteverket. Efter 3 obesvarade erbjudanden blir man spärrad i bostadskön.

Ledigt direkt
Ledigt direkt-lägenheterna är bostad för dig som kan flytta med kort varsel. Om vi har några sådana lägenheter lediga läggs dessa ut på hemsidan tisdagar och torsdagar. Du har 24 timmar på dig att anmäla intresse. Sedan lottas turordningen fram bland intresseanmälningarna. Lägenheten förmedlas till den som lottas som nummer ett och uppfyller våra krav för att hyra bostad (se nedan) och kan flytta in med kort varsel.

Förslag
Upplands-Brohus erbjuder en tjänst där du kan få förslag via din e-post på lägenheter som finns lediga som passar dina önskemål. Om du inte fyllt i detta när du registrerade dig kan du lägga till det på Mina sidor. För att få förslag måste du först registrera din e-postadress (och verifiera den genom att klicka på verifikationslänken som skickas till densamma). Därefter kan du lägga till dina önskemål under knappen Ändra bredvid uppgifterna om din kötid. Observera att ett förslag enbart är en ledig lägenhet som stämmer in på dina önskemål som du angivit – om du är intresserad av att hyra lägenheten måste du göra en intresseanmälan.

Intresseanmälan
Du måste själv bevaka de lediga lägenheterna och göra intresseanmälan när du finner en lägenhet som stämmer överens med dina önskemål. För att kunna göra en intresseanmälan måste du logga in på Mina sidor.

Medsökande
Båda måste ha skapat Mina sidor  för att kunna koppla ihop sin ansökan. Vid nyregistrering kan man välja att direkt koppla ihop sig med sin medsökande. Står du redan i kön och vill koppla ihop dig med en medsökande loggar du in på Mina sidor och ändrar det under Mina uppgifter.

Visning
De 10 kunder med längst kötid som sökt den lediga lägenheten får ett erbjudande. I erbjudandet finns uppgifter om vem du ska kontakta för visning.

Uppdatera din köplats
Om du inte aktivt söker bostad och gör intresseanmälningar så är det viktigt att du uppdaterar din köplats. Det får inte gå mer än 6 månader mellan varje uppdatering, missar du detta försvinner din kötid. För att uppdatera dig i kön räcker det med att du loggar in på Mina sidor och därefter loggar du ut. Du behöver inte klicka på någon knapp. Du kan se när du senast var aktiv genom att titta under Mina uppgifter.
Direkt till Mina sidor >>

Kötid/köpoäng
Det datum du fyllde i din Kundanmälan och skapade Mina sidor  gäller som ködatum. För dig som har ett gällande bostadsavtal med Upplands-Brohus så räknas boendetiden i din nuvarande lägenhet som kötid. Om du säger upp din lägenhet tappar du din kötid och får börja om i kön. Vill du stå kvar måste du gå in och aktivera dig i kön – den dagen du aktiverar dig blir starttid.
För varje dag du står i kön får du 1 poäng. På varje ledig lägenhet kan du se vilken poäng den personen har som står på köplats 10.

Byta lägenhet?
För dig som redan hyr lägenhet av Upplands-Brohus finns det olika sätt att byta lägenhet. Antingen kan du söka lägenhet genom bostadskön eller byta lägenhet med någon annan som också hyr lägenhet av Upplands-Brohus eller med någon som har en annan hyresvärd.
I samtliga fall gäller bl a att du måste ha en boendetid hos Upplands-Brohus på minst 3 år, ett skötsamt nuvarande boende samt en godkänd besiktning av din lägenhet.
Läs mer här >>

Bytestorget
Under sidan Sök ledigt  kan du under Lediga objekt  söka fram de lägenheter som våra hyresgäster vill byta. Välj Bytestorget  under Marknadsplats  för att se dessa.

Trygghetsboende
För dig  som är 70+ se mer information här >>

Har du några övriga frågor?
Ring våra uthyrare på telefon 08 – 5624 8720.