Coronaviruset Covid-19

Våra åtgärder med anledning av coronaviruset (covid-19)

Vi följer myndigheternas råd och med omtanke för dig som hyresgäst och för våra medarbetare kan du nedan läsa om våra åtgärder och tillfälliga rutiner vi infört för att förhindra smittspridningen under den pågående pandemin.

Kundcenter
Våra kundcenter i Bro och Kungsängen är tillsvidare stängda för besök. Behöver du besöka oss för att t.ex. kvittera ut nycklar bokar du en tid med oss innan ditt besök.
Mer information om öppettider och kontaktvägar hittar du under Kontakt-fliken på hemsidan eller genom att klicka här.

Felanmälan
Du kan göra din felanmälan via webben på ”Mina sidor”, via vår App, via mail eller genom att ringa till oss.
Mer information om öppettider och kontaktvägar hittar du under Kontakt-fliken på hemsidan eller genom att klicka här.

Om du har några sjukdomssymptom ber vid dig avvakta med din felanmälan om det inte gäller ett akut fel som inte kan vänta.
Har du ett bokat besök hos oss, eller vi en bokad tid hos dig, ber vi dig också avboka mötet om du inte är fullt frisk.

Besiktning av lägenhet

  • För att förhindra smittspridning genomför vi , så långt det är möjligt, besiktningen av lägenheten när det inte finns några personer i den.
  • Om hyresgästen är frisk och kan lämna lägenheten så vill vi att det görs under besiktningen.
  • Om hyresgästen är frisk, men inte kan lämna lägenheten på gund av till exemepel en funktionsnedsättning, ålder eller andra besvär så kan besiktningen utföras om hyresgästen uppehåller sig i ett annat rum eller vistas på balkongen.
  • Om hyresgästen är frisk, men inte kan lämna lägenheten och extra rum eller balkong saknas, kan endast besiktning ske utifall att ett säkerhetsavstånd hela tiden kan upprätthållas.

Vår personal använder handskar och munskydd under besiktningen och tvättar händerna  med handsprit före och efter.

Visning av lägenhet
Enligt hyreslagen är hyresgästen skyldig att visa din lägenhet för de som fått erbjudande om att hyra den, men i och med Corona förstår vi att det kanske inte alltid är möjligt.

I de fall du inte kan visa din lägenhet är det viktigt att du hör av dig till oss så snart du kan så ska vi försöka hjälpa dig så långt det är möjligt.
Möjliga lösningar skulle kunna vara:

  • Du använder FaceTime eller på annat sätt filmar lägenheten för att visa lägenheten för intresserade.
  • Upplands-Brohus går in och hjälper till med visningen av din lägenhet.
  • Vi beslutar att lägenheten inte kommer kunna visas utan sökande får fatta beslut utifrån lägenhetsbeskrivningen i annonsen och eventuella planritningar och bilder.

När Upplands-Brohus eller hyresgästen visar lägenheten gäller följande:

  • Du måste ha anmält dig innan att du kommer på visningen.
  • Ni kommer på utsatt tid.
  • Ni får vara max 2 personer i sällskapet som väntar utanför fastigheten tills ni får meddelande om att gå in.
  • Max 1 sällskap åt gången släpps in i lägenheten (så respektera att det kan ta lite tid).
  • Du/ni ska vara friska.

Vår personal använder handskar och munskydd under besiktningen och tvättar händerna med handsprit före och efter.

Om visning inte kan hållas
Under vissa omständigheter kommer det kunna inträffa att vi inte kommer kunna förmedla en lägenhet  genom en traditionell visning på plats av  innevarande hyresgäst eller av Upplands-Brohus-personal.
I dessa fall betyder det att du måste ta ställning till om du vill ha lägenheten utifrån den information som finns  att tillgå i annonsen och eventuella plantritningar samt bilder.
Om du inte är beredd att tacka ja till en lägenhet under dessa förutsättningar finns bara möjligheten att vänta med att söka.
Vi reserverar oss för att ritningen kan vara spegelvänd och ej skalenlig.

Upplands-Brohus generella rutiner för all personal

  • Ingen av de som har er förkylning eller symtom hos oss får arbeta.
  • Vi tvättar händerna ofta och inför varje besök (eller spritar händerna).
  • Vi håller avstånd och använder 2-metersregeln så ofta vi kan.
  • Vi planerade besök frågar vi alltid dom alla är friska.
  • Vi tar inte i hand eller har annan fysisk kontakt.
  • Vi gör inga besök på äldreboenden (vi för alltid en dialog med verksamhetsansvarig för att hitta bästa lösningen).

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Tillsammans tar vi ansvar!